Można wymieniać niemal w nieskończoność następstwa globalizacji i powszechnego dostępu do Internetu. Jednym z nich jest rozwój idei crowdfundingu, która w przełożeniu na język polski znaczy mniej więcej tyle co „finansowanie społecznościowe”. To relatywnie nowe zjawisko, funkcjonujące na szeroką skalę od lat dwutysięcznych. Pozwala na realizację projektów, które z różnych przyczyn potrzebują wsparcia finansowego. Pomysłodawca, prosząc o wsparcie, oferuje w zamian określone korzyści: produkt, rabat, wyłączność, szybszą dostępność. Aktualnie funkcjonuje co najmniej kilkanaście popularnych serwisów, które udostępniają każdemu możliwość zbiórki funduszy na dany cel. Spektrum finansowanych w ten sposób idei jest ogromne – począwszy od gier komputerowych, poprzez rozmaite gadżety, aż po wynalazki, które z powodzeniem mogłyby znaleźć się w niejednym filmie science-fiction.
Prym wiodą oczywiście Stany Zjednoczone, to stamtąd pochodzą największe serwisy świadczące usługi crowdfundingowe. Zdaje się, że aktualnie najpopularniejszą platformą na świecie jest Kickstarter, znany doskonale każdemu zegarkomaniakowi. W tej chwili użytkownicy mogą wybierać spośród ponad 500 projektów dotyczących stworzenia bądź wypromowania (a zwykle jednego i drugiego) nowej marki, modelu itp. Obok gigantów funkcjonują też pomniejsze serwisy, właściwe danym krajom.
Większość z nich działa podobnie. Chcący uzyskać wsparcie od społeczności na rozwój danego projektu zakładają w indywidualną podstronę. Informują na niej na bieżąco zainteresowanych o kolejnych krokach. Co ważne – zwykle konieczne jest określenie dolnej granicy zbiórki oraz celu. Najistotniejszą gratyfikację dla patronów przedsięwzięcia stanowi gotowa rzecz, dostarczona oczywiście w pierwszej kolejności, często przed oficjalną premierą.
ID Genève - „Projektant, zegarmistrz i przedsiębiorca!”
Jednymi z ubiegających się o uwagę i środki miłośników zegarków byli Singal, Nicolas & Cédric. Na szwajcarskiej platformie wemakeit.com opisują siebie krótko – „Projektant, zegarmistrz i przedsiębiorca!”.
Ich pomysł to stworzenie najbardziej ekologicznego czasomierza w Szwajcarii, a tym samym zapoczątkowanie skrętu branży horologicznej w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Marka ID Genève powstała w 2020 roku, a swoją tożsamość chce budować na takich wartościach jak zaufanie, odpowiedzialność społeczna oraz świadomość ekologiczna. Promuje to określeniem „circular swissmade” – dążeniem do określonych łańcuchów wartości.
Ich pierwszy zegarek został zaprojektowany tak, aby był okrągły (a zatem doskonały) na wszystkich poziomach. Jak planują to osiągnąć? Przede wszystkim dzięki odpowiednim materiałom. Najważniejszym z nich jest stal nierdzewna z oznaczeniem 4441 i certyfikatem „lokalny i identyfikowalny”. Co to w zasadzie znaczy?
Mowa o odpadach zegarmistrzowskich z terenu Jury (zagłębia zegarmistrzowskiego).
Ślad węglowy w tej odmianie stali jest 10 razy mniejszy niż w przypadku nowego surowca i pozwala zminimalizować wszelkie dodatkowe wydobycie. Do produkcji bransolet będą służyły resztki… winogron po procesie winiarskim, przebiegającym we Włoszech.
W kwestii mechanizmów postawiono na ponowne wykorzystanie tych już istniejących. Mają one zostać zdemontowane, oczyszczone, ponownie złożone i naoliwione, by każdy mógł uzyskać certyfikację jako nowy produkt.
Ścieżka tworzenia zegarków mechanicznych „eko”
Proces powstawania każdego zegarka ma przebiegać jednakowo i mieć prostą ścieżkę – produkcja w Szwajcarii, jawni dostawcy, możliwie ekologiczni i zaufani.
Dowód, że nie są to jedynie czcze słowa stanowią liczne osiągnięcia, takie jak tytuł zwycięzcy konkursu „Circular Economy Award 2020” w kategorii towarów konsumpcyjnych oraz fakt, że projekt ID został wybrany spośród 27 start-upów, które mają przyczynić się do zmiany Szwajcarii w kraj jeszcze bardziej innowacyjny pod kątem ekologii.
ID Genève kusiło inwestorów obietnicą profitów dla pierwszych wpłacających. Znalazły się wśród nich atrakcyjna zniżka (55%), specjalny grawer na kopercie („założyciel”) oraz „circular coins”. Cyfrowa waluta może być przeznaczona do wykorzystania w sklepie marki – do wymiany paska, tarczy, lunety etc.
Trudno ocenić czy nazwa pierwszego modelu brzmiąca „Circular1”nie jest nieco zbyt robocza, ale trzeba przyznać, że sama forma jest czysta i elegancka.
Zegarek to pod względem wyglądu po prostu klasyka: trzy wskazówki oraz datownik na wysokości godziny 3. Kolorystyka to również przejaw prostoty w najlepszym wydaniu - króluje srebro, czarny i niebieski. Można nieco pomarudzić, że zabrakło hitu sezonu, czyli intensywnej zieleni, ale umówmy się – dopiero startują, przyjdzie czas na ekstrawagancje. Wszystkie zegarki obejmuje 2 letnia gwarancja.
Co ważne – przed decyzją o zakupie można było obejrzeć gotowe egzemplarze w kilku stacjonarnych salonach, na terenie Szwajcarii (Lozanna, Flon i Genève, Plainpalais).
Pomysłodawcy byli jednak elastyczni i zapewniali, że po kontakcie mailowym istniała możliwość, aby umówić się na spotkanie w innym miejscu.
Pierwsza seria 300 sztuk zegarków ID Genève Circular1 była dostępna w sprzedaży na wspomnianej już stronie wemakeit.com od 1 grudnia 2020 do 15 stycznia bieżącego roku. Kampania zakończyła się spektakularnym sukcesem i zebraniem 182% zakładanych środków. Jej przebieg można śledzić na wspomnianej stronie wemakeit.com.
Czy „eko zegarmistrzostwo” zyska szerszą aprobatę?
Z ciekawością będziemy obserwować dalsze losy marki ID Genève.
Marzena Kondera - Giergiel
12:00 04.02.2021Zegarki
ID Genève Circular1 – nowe zegarki mechaniczne „z odzysku”
Tagi:
prestiżowe zegarkizegarki szwajcarskieeleganckie zegarkizegarek mechanicznyzegarki męskie mechanicznenietypowe zegarkiluksusowe zegarki
REKLAMA
Fossil z ofertą elektroniczno – mechanicznej hybrydy!
W ofercie zegarków sygnowanych logiem Fossil znajduje się wiele wzorów i rodzajów zegarków. Różnorodność stylistyczna modeli nikogo nie powinna oczywiście dziwić – w końc ...
Komplikacje konstrukcji modułu napędu – część 3. Użytkowe dodatki
O ile w poprzednich częściach opracowaniach zostały przedstawione modyfikacje modułu napędu zegarka podstawowego, prowadzące do wydłużenia rezerwy chodu i stabilizacji mo ...
Serce zegarka – Ronda R150 Mecano
Każda ze szwajcarskich firm zegarkowych, tak z grona tych "budżetowych", jak i wielu bardziej prestiżowych producentów, starają się oferować nam zegarki charakterystyczne ...
Zegarki lepsze niż inwestycje na giełdzie? Rynek używanych zegarków rośnie i będzie rósł nadal
Rynek używanych zegarków w 2021 roku miał wartość ok. 22 miliardów dolarów, co stanowiło prawie jedną trzecią całego rynku luksusowych zegarków o wartości 75 miliardów do ...
Recenzja: Seiko Astron GPS Solar 5X53 Titan
Kintaro Hattori założył firmę Seiko w 1881 roku. W ciągu pięćdziesięciu lat, przez które przewodził jej, Seiko stała się wiodącą firmą zegarmistrzowską w Japonii, a dziś ...
Video recenzja: Inventic Active Aero GMT
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji prezentującej zegarek Active Aero GMT marki Inventic. Nasz redakcyjny kolega Adrian prezentował ten model niedawno w formie klasyc ...
Marka A. Lange & Söhne otwiera butik w Paryżu
Prestiżowa ulica handlowa Rue de la Paix wita kolejną znaną markę ze świata zegarków. Od listopada 2023 roku firma A. Lange & Söhne powita entuzjastów saksońskiego zegarm ...
Omega Seamaster Aqua Terra Worldtimer – czas na świecie w wydaniu na 2023
Z okazji 15-lecia linii Aqua Tera powstała swego czasu limitowana seria 89 egzemplarzy zegarków z mechanizmem oferującym funkcję dodatkową worldtimer, w wersji z kopertą ...
Zegarki z napisem “Korea made” na tarczy, czyli najciekawsze marki z Korei Południowej
W cyklu artykułów prezentowanych na portalu Zegarki i Pasja “odwiedziliśmy” do tej pory kilka krajów – m. in. Australię, Islandię i Norwegię, pokazując Wam spore grono ci ...
Zegarki i Pasja X Czasoholicy - „Zegarki przez pokolenia”
Czy pamiętasz, jakie zegarki nosili twoi dziadkowie? A zegarki, które dziś noszą twoi rodzice - czy byłyby dla ciebie szczytem marzeń i chętnie nosiłbyś/nosiłabyś taki mo ...
Orient Semi Skeleton. Jeden z hitów japońskiej marki w 4 nowych kolorach
Od dawna wiadomo, że w świecie zegarków trendy są zmienne, szczególnie jeśli związane jest to z ich wyglądem. Dokładnie to samo ma miejsce w przypadku japońskiej marki Or ...
Frederique Constant Highlife Ladies Quartz. Idealny balans klasyki i nowoczesności
Jeśli chodzi o zegarki, ale zapewne nie tylko, kobiety obdarzone zostały bardziej niż panowie, wysublimowanym gustem. Ja zawsze (prawie) zdaję się w tych kwestiach na żon ...